Et trenet øye. Fotografi som verktøy i kulturhistorisk forskning og formidling.
Peer reviewed, Journal article
Accepted version
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Første samling [34]
Original version
Arr - Idéhistorisk tidsskrift. 2023, 34 (3-4), 114-129.Abstract
Kulturhistoriske museer og forskere blitt kritisert for å forholde seg ureflektert til fotografier, som naive betraktere av «kikkhull inn i virkeligheten». En slik kritikk er relevant og viktig, men kan også ses som problematisk fordi den kan invitere til overforenkling og tilsløring av variasjon i oppfatninger om fotografi. Med denne artikkelen åpner jeg for kritikk av kritikken, og viser at «kikkhull-kritikk» står i fare for å undervurdere betydningen av kunnskap og kompetanse som kulturhistorikere kan aktivere i møte med fotografier. Etnologen Hilmar Stigum (1897-1976) brukes som eksempel på en forsker som ikke skal forstås som en naiv betrakter, men i stedet som en forsker og formidler med «et trenet øye». Gjennom feltarbeid og gjenstandsanalyse opparbeidet Stigum det som kan betegnes som «fortrolighetskunnskap» på sine fagområder. Dette har bidratt til en forståelseshorisont som må ha preget ikke bare hans egen fotograferingspraksis, men også evnen til å tolke og nyttiggjøre seg visuelle data i egne og andres fotografier. At et fotografi ble bearbeidet eller arrangert var ikke problematisk for Stigum, han kunne forholde seg kildekritisk til materialet og se visuelle fortolkninger og oppstilte personer som relevant kildedata. Stigums fotografiske produksjon og bruk av fotografier som kildemateriale henger sammen med et vitenskapssyn og en museal praksis der kildemangfold og kildekombinasjoner sammen med vekselvirkning mellom forskning og dokumentasjon sto sentralt. Dette kommer til syne i Stigums formidling, blant annet i det populærvitenskapelige verket «Vår gamle bondekultur». Den erfaringsnære og omfattende kunnskapen åpnet for å bruke fotografier som multimodale elementer i samspill med annet kildemateriale, i større kontekstualiseringer, og som verktøy for å skape innlevelse hos leseren. Et trenet øye. Fotografi som verktøy i kulturhistorisk forskning og formidling.