dc.contributor.author | Tangvald, Guro | |
dc.date.accessioned | 2022-06-14T08:07:53Z | |
dc.date.available | 2022-06-14T08:07:53Z | |
dc.date.created | 2022-06-10T11:21:30Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Mediehistorisk tidsskrift. 2021, 2 (36), 110-126. | |
dc.identifier.issn | 2464-4277 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2998622 | |
dc.description.abstract | Helt fra begynnelsen av 1900-tallet ble industri og ny teknologi avbildet på postkort for å markedsføre Norge som moderne og framgangsrikt. Mot slutten av århundret forsvinner derimot rykende fabrikkpiper ut av prospektkortet på grunn av en økende miljøbevissthet. Denne artikkelen ser på hvordan én av industriene, norsk petroleumsvirksomhet framstår i postkortfotografiet; når industrien oppstår som motiv, hvilke ulike motivtyper som gjengis, og når industrien blir borte fra postkortmotivet. Ved å se på ulike motivsjangre fra oljeindustrien, viser artikkelen at det norske postkortfotografiet beveger seg på tvers av allerede etablerte kategorier for forskning på fotohistorie, og derfor trenger sin egen sjanger i forskningen på det kulturhistoriske fotografiet. | |
dc.language.iso | mis | |
dc.relation.uri | https://medietidsskrift.no/content/uploads/2021/11/MHT-2021-36-Tangvald-IDO.pdf | |
dc.title | Oljeplattform i solnedgang. Postkort fra norsk oljeindustri 1970-2021 | |
dc.title.alternative | Oljeplattform i solnedgang. Postkort fra norsk oljeindustri 1970-2021 | |
dc.type | Peer reviewed | |
dc.type | Journal article | |
dc.description.version | publishedVersion | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.cristin | 2030750 | |
dc.source.journal | Mediehistorisk tidsskrift | |
dc.source.volume | 2 | |
dc.source.issue | 36 | |
dc.source.pagenumber | 110-126 | |